SK EN
Čo je BESST? TOP úspechy Triedy Motivačný systém Projekty 3D prehliadka školy Future Classroom Lab Besst

matematika Hejného metódou

Hejného metóda v kocke pre rodičov
Zaslúžená radosť z poznávania

Dbaj na to, aby Tvoja snaha naučiť žiakov matematiku neprevýšila tvoju snahu vychovať slušných ľudí.“ - Vít Hejný

Hlavný cieľ sformuloval pán Vít Hejný vo vyššie uvedenom motte. Pri tejto metóde môžeme sledovať u detí: radosť z práce, nárast sociálnych a intelektuálnych schopností, rozširovanie a prehlbovanie znalostí. Táto metóda sa radí medzi tzv. konštruktivistické prístupy k vyučovaniu.

Čo je podstatou?

  • Matematické pojmy, vzťahy a postupy žiaci odhaľujú sami.
  • Učiteľ poučuje, neradí a na prípadné chyby žiakov neupozorňuje.
  • Dieťa na chybu príde samé a vačšinu chýb si trieda opraví.
  • Učiteľ je len moderátor, radca, sprievodca
  • Trieda spolupracuje, navzájom si radia a poskytujú pomoc.
  • Metóda podporuje vlastný prežitok
  • Podpora samostatného uvažovania detí
  • Výchovné ciele sú nadradené poznatkovým cieľom
  • Skutočná motivácia

Rola učiteľa

Učiteľ tu nie je autorita, ale skôr radca, sprievodca a moderátor diskusíí. Reaguje individuálne, znižuje, zvyšuje úroveň podla náročnosti a zvládania. Práca s chybou tu hrá jednu z najdôležitejších úloh. Učiteľ žiacke návrhy nehodnotí. Pýta sa na návrhy triedy, žiaci sa tak učia analyzovať chyby. Učiteľ veľa nevysvetľuje. Pripravuje gradované úlohy, teda úlohy rôznej náročnosti, aby vyhovel všetkým mentálnym skupinám žiakov vo svojej triede.

Rola rodiča

Ak chcete byť zapojený do výučby, je treba si otočiť role a nechať si od svojich detí vysvetliť, ako sa čo rieši. Vy deťom nevysvetľujte. Buďte pozorný poslucháč, zvýšite tak jeho intelektuálne sebavedomie. Na chyby reagujte zvedavou otázkou alebo si situáciu namodelujte z fyzických objektov, ale si ju zahrajte ako divadlo, pri ktorom dieťa samo chybu odhalí.

12 princípov

Hejného metóda je založená na 12 princípoch, ktoré skladá do uceleého konceptu tak, aby deti objavovali matematiku samy a s radosťou.

  1. Rola učiteľa – sprievodca, moderátor diskusií
  2. Budovanie schém – dieťa vie aj to, čo sa neučili
  3. Práca v prostriediach – učia sa opakovanou návštevou
  4. Prelínanie tém – matematické zákonitosti sa neizolujú
  5. Rozvoj osobnosti – podpora samostatného uvažovania detí
  6. Skutočná motivácia – keď „neviem“ a „chcem vedieť“
  7. Reálne skúsenosti – staviame na vlastných zážitkoch dieťaťa
  8. Radosť z matematiky – výrazne pomáha pri ďalšom učení sa
  9. Podpora spolupráce – poznatky sarodia vďaka diskusii
  10. Vlastný poznatok – má väčšiu váhu, ako ten prevzatý
  11. Práca s chybou – predchádzame zbytočnému strachu u detí
  12. Primerané výzvy – pre každe dieťa zvlášt podľa jeho úrovne

Besst je Hejného

07.10.2020

Koľko okien má váš dom, či byt? Asi každý zvládne odpovedať. Ale ako? Veď toto sa v škole predsa neučíme. Je za tým konštruktivizmus – metóda výuky, pri ktorej používame logické úsudky a známe prostredia. Rovnako ako v živote, aj v matematike môžeme takýmto postupným skúmaním problému a argumentáciou získať správne odpovede a dlhotrvajúce vedomosti. Nepotrebujeme sa ani bifľovať poučky ani definície.

Hejného metóda je založená na rovnakých základoch a navyše pridáva do učenia zážitok, zábavu a rozvoj zručností 21. storočia. Učitelia matematiky prvého až siedmeho ročníka namiesto direktívneho „kázania“ pôsobia ako sprievodcovia na ceste plnej objavov čísel, geometrie, či abstraktných pojmov a to všetko spôsobmi, ktoré každý z nás bežne pozná, či denne stretáva. Spoločne cestujeme v autobuse, krokujeme dlhé vzdialenosti, vyvažujeme rovnice neustále. Všetko je to matematika v praxi. Veď s drevenými paličkami rátal obvody a obsahy útvarov už Pytagoras. Aby naša výuka bola čo najzrozumiteľnejšia, zážitková a najbližšia k životu mimo školskej lavice, naši učitelia sa celoročne vzdelávajú na kurzoch, školeniach či pravidelných workshopoch pod vedením garantky Hejného metódy na Slovensku - Dagmar Môťovskej. Naši žiaci práve zážitkom objavujú zákonitosti matematiky a logiky na pozadí schopnosti kriticky myslieť, analyzovať problémové situácie a hľadať kreatívne riešenia, či už samostatne, alebo v tíme.

Už dnes sa na trhu práce stretávame s nedostatkom tvorivého rozmýšľania, a preto používaním takéhoto súboru zručností sa žiaci uplatnia kdekoľvek. Veď ako hovoril sám pán profesor Milan Hejný, keď som v lete mala tú česť zúčastniť sa priamo jeho prednášok počas letnej školy Indície, n. o.:

„Múdrosť si nevygooglime.“

Na fotke zľava: Milan Hejný, Lucia Finková, Eva Hejná a Štefan Jány na Letnej škole Hejného metódy organizované Indíciou n. o. na Radave 2020. Autor článku: Lucia Finková

Na fotke zľava: Milan Hejný, Lucia Finková, Eva Hejná a Štefan Jány na Letnej škole Hejného metódy organizované Indíciou n. o. na Radave 2020.
Autor článku: Lucia Finková


Aj my učíme kvalitne Hejného metódou

11.09.2020

Koncom augusta sa uskutočnilo na pôde našej školy školenie Hejného metódy, ktoré bolo organizované neziskovou organizáciou Indícia.
Workshop bol zameraný veľmi prakticky a o tom, že aj pri matematike sa dá zažívať radosť, sa presvedčili aj naši učitelia. Všetci učitelia obdržali aj certifikáty.
Tešíme sa na aplikáciu novej metódy v praxi, lebo aj matematika učí rozmýšľať.


Konferencia MaMat 2019

24.06.2019

Naši štvrtáci sa zúčastnili konferencie v Žiline. Účastníkmi tejto konferencie boli žiaci zo  Slovenska, ktorí si prešli metódou Hejného matematiky počas 1.stupňa. Počas konferencie sa štvrtáci z triedy 4.B zapojili do prednášky s vlastnými objavmi, riešili neštandardné úlohy, vysvetľovali si navzájom a oponovali riešenia. Bola to pre nich obrovská skúsenosť. Prajeme im, aby naďalej mali matematiku radi a nebáli sa rozmýšľať samostatne.


Naša prvá konferencia

Po absolvovaní niekoľkých rokov matematiky s využitím metódy prof. Hejného, sme sa ako štvrtáci, mohli zúčastniť konferencie. Na Žilinskej univerzite nás privítali aj naši vrstovníci z rôznych kútov Slovenska. Najskôr sme mali vymyslieť úlohy pre ostatných riešiteľov, potom sme úlohy riešili v skupinách, a na koniec odprezentovali svoje zistenia, a tiež oponovali riešenia iných kolegov. Všetky úlohy sme zvládli perfektne a už sa tešíme, keď zasadneme do lavíc auly na vysokej škole...
 


Javisko

Hejného matematika nás neustále veľmi milo prekvapuje. Javisko je téma, ktorá úzko súvisí s inými prostrediami ako sú paličky, parkety a tvorenie sietí kocky. Javisko je niečo ako poznáme z divadla, čiže pri navrhovaní sietí javiska chýba predná časť a daná je podlaha. Na základe týchto vedomostí skúšame tvoriť rôzne typy sietí tak, aby po zložení vzniklo javisko. Je to hravý spôsob zapájania kombinatoriky, priestorovej orientácie, pochopenia stavieb z reálneho života.


Ihrisko

Aj téma ihrisko v 2. A triede je veľmi zaujímavá a radi sa s ňou zabávame. Prepájame rôzne geometrické, dĺžkové situácie. Systematicky vyhľadávame všetky možnosti, ktoré nám dané ihrisko ponúka. Niekedy si vymyslíme svoje vzťahy na ihrisku a odhaľujeme nové a nové situácie. Sú to situácie nám známe, priamo zo života hier detí na detskom ihrisku.


Kocky a krokovací pás

Kocky a krokovací pás sú veľmi obľúbené aktivity. Popri zábave sa učíme počítať a premýšľame, ako tie stavby podľa plánu majú vyzerať. Hravým spôsobom na to vždy prídeme.

 

Autobus

Ďalšou skvelou aktivitou na matematike je Autobus. Precvičujeme si sčítanie a odčítanie, pracujeme s tabuľkou a objavujeme jej zákonitosti. Rozvíjame si logické myslenie a trénujeme pamäť. Všetko formou pohybovej hry a to máme veľmi radi.


Opäť niečo nové

Na hodinách pracujeme rôznym spôsobom, radi krokujeme na krokovacom páse a je zaujímavé vnímať správny výsledok, ktorý získavame týmto spôsobom. Deti pracujú samostatne, na postup prichádzajú sami. S kvalitou myslenia je dôležitá aj predstavivosť, ktorú tvoríme hrou s farebnými kockami. Každý z nás pracuje so svojou sadou, staviame budovy, pracujeme podľa plánu, diskutujeme o stavbách, ich správnom rozložení.

Ms. Viol


Čo je Hejného matematika?

Zapojené: triedy 1.A, 1.B, 2.A, 2.B, 3.A a 3.B

Hejného matematika je metóda, ktorá prirodzene využíva zvedavosť, hravosť, otvorenosť, záujem detí o matematiku, rozvíja logické myslenie, schopnosť aplikovať matematické znalosti a myslenie v ďalších predmetoch, učí dieťa učiť sa a umožňuje zažiť pocit úspechu aj u slabších detí. Aktívne zapája žiakov do riešenia matematických úloh a ponecháva im radosť z objavovania.

Základným prínosom je múdro premyslený systém úloh, ktoré sú žiakom predkladané. Žiaci sami prichádzajú na riešenie a vzájomne si vysvetľujú, ktoré riešenia sú správne a ktoré nie a prečo. Učia sa argumentovať.

Ako sme sa učili matematiku pomocou Hejného v školskom roku 2014/2015: