SK EN
Kalendár Zápis do školy Zažili sme Naše úspechy Povedali o nás Prijímacie konanie na SŠ

MAKERSPACE, TRIEDA BUDÚCNOSTI, HODINA LEGA

Rozvíjame u žiakov kompetencie 21. storočia, ktoré sú súčasťou nového kurikula. Veríme, že náš prístup k vzdelávaniu, môže byť inšpiráciou aj pre ostatných. Ak chceme, aby naše deti uspeli v modernom svete, musíme ich vzdelávať inak.

Pozrite si video o našej škole, ktoré bolo uverejnené na sociálnych sieťach Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Link na video TU.


NAŠE PRVÁCKE TRIEDY SA VZDELÁVAJÚ PODĽA NOVÉHO KURIKULA

Vnímame, že spolu s meniacim sa svetom okolo nás, je dôležité rozvíjať a podporovať moderné prístupy vo vzdelávaní.

Sme v skupine škôl, ktoré sú súčasťou pilotného overovania nového štátneho vzdelávacieho programu, ktorý príde do praxe všetkých škôl v septembri 2026. Veríme, že naše skúsenosti pomôžu ďalším školám.

Pozrite si reportáž na TV Markíza, ktorá zachytáva náš prístup k vyučovaciemu procesu. 

Link na video TU


UČÍME ONLINE A POČAS DIŠTANČNEJ VÝUČBY POMÁHAME AJ VO VZDELÁVANÍ BUDÚCEJ GENERÁCIE UČITEĽOV

Situácia ohľadom celosvetovej pandémie spôsobenej ochorením COVID-19 už rok výrazným spôsobom ovplyvňuje všetky oblasti nášho života, školstvo nevynímajúc.

„Aj my sme sa museli vysporiadať s mnohými výzvami a žiaci spolu s pedagógmi sa museli rýchlo prispôsobiť novým podmienkam výučby. Prešli sme na dištančné vzdelávanie a vďaka tabletom, ktoré majú žiaci Súkromnej základnej školy BESST k dispozícii, sme vytvorili vhodné podmienky aj pre online vyučovanie. Nové podmienky sme však vytvorili aj študentom Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity, ktorým ako cvičná škola poskytujeme aj naďalej priestor pre získavanie ich praxe počas štúdia.“  odpovedá Mgr. Eva Polláková, riaditeľka Súkromnej základnej školy BESST, na otázku, aký dopad má mimoriadna situácia na vyučovací proces.

Pomáhame vzdelávať novú generáciu učiteľov s všestrannou praxou

Súkromná základná škola BESST už niekoľko rokov spolupracuje s Pedagogickou fakultou Trnavskej univerzity a ako jedna z mála škôl poskytuje študentom magisterského štúdia priestor na získanie odbornej praxe aj v období online vzdelávania.

 „So Súkromnou základnou školou BESST spolupracujeme prakticky od jej vzniku. Pôsobí na nej viacero našich absolventov, dokonca aj riaditeľom školy bol v minulosti náš absolvent. Komunikácia s vedením, ale aj učiteľmi tejto školy je na veľmi dobrej úrovni. Spolupracujeme pri zabezpečení praxe našich študentov, realizácii výskumných aktivít, resp. pri spracovávaní kvalifikačných prác našich študentov. Vždy, počas dlhoročnej spolupráce, sme sa stretli s veľkou ochotou podieľať sa na našich aktivitách.“, hovorí pani dekanka Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity doc. Ing. Viera Peterková, PhD.

„Keďže na tejto základnej škole sa dlhodobo využívajú prvky elektronického vzdelávania, využili sme ich potenciál rýchleho prechodu na online výučbu. V tomto náročnom období zabezpečujeme, aj v spolupráci s touto školou, realizáciu priebežnej a súvislej praxe našich študentov. Za čo im patrí veľká vďaka, pretože nám pomáhajú vychovávať kvalitných a pripravených učiteľov do pedagogickej praxe.“

Celý článok si môžete prečítať TU.

Zdieľame naše vedomosti

V čase koronavírusu sa na Slovensku uskutočnilo množstvo webinárov a online školení na podporu učiteľov. Prechod na online vzdelávanie bol pre niektoré školy veľmi náročný a učitelia hľadali pomoc a inšpiráciu pre online výučbu.
eTwinning Slovensko, zastúpený p. Kornéliou Lohyňovou, zorganizoval online stretnutie učiteľov na tému Ako vyučovať na diaľku. Predstaviteľka projektu Trieda budúcnosti (Future Classoroom lab) na Slovensku, Eva Polláková, spolu s Monikou Ďurkovou (obe pracujú v Bilingválnej anglicko-slovenskej škole BESST) prispeli k téme svojimi skúsenosťami s plánovaním a implementáciou online vzdelávania z pohľadu vedúcich pracovníkov ako aj s využitím rôznych aplikácií (ZOOM) pri vyučovacom procese.

Pre článok v origináli kliknite SEM

Čo je to Trieda budúcnosti? Trieda budúcnosti, ktorú zastrešuje European Schoolnet, je inšpiratívne vzdelávacie prostredie v Bruseli, ktoré vyzýva návštevníkov, aby prehodnotili úlohu pedagogiky, technológie a dizajnu vo svojich triedach. Prostredníctvom šiestich učebných zón môžu návštevníci preskúmať základné prvky pri poskytovaní vzdelávania 21. storočia: zručnosti a úlohy študentov a učiteľov, štýly učenia, dizajn vzdelávacieho prostredia, súčasné a vznikajúce technológie a spoločenské trendy ovplyvňujúce vzdelávanie.

Viac o triede budúcnosti si prečítate TU:

besst foto-384.jpg

The Slovak Spectator píše o BESSTE

Časopis The Slovak Spectator nedávno vydal zaujímavý článok a problémoch, s ktorými sa školy stretávajú v súčasnej situácii.

Našu školu v ňom spomínajú tiež.


Článok Vám prinášame v celosti (je písaný v anglickom jazyku)

Coronavirus might prompt a reform Slovakia's schools have needed for a long time

Remote teaching is not just fancy conference calls. Teachers have to show their resourcefulness.

“Mr teacher!” a child’s voice comes from the computer speakers, quickly joined by more.

“Hello, hello, children,” replies teacher Peter Pallo as he enters his virtual classroom. Sitting in front of his computer screen, he takes in the faces of his second-graders divided into four windows. Some of them are smiling into their webcam, some are only using the mic.

Pallo is a teacher at the Rudolf Dilong Elementary School in Trstená, a town on the borders with Poland, in the region of Orava. When his pupils are gathered for another online school day, he takes his accordion and kicks it off with a song familiar to the children. There's a commotion on his screen - the kids are standing up and as they sing along, they start the dance choreography they have learned at school.

After the short exercise, Pallo's pupils sit back in front of their computers to follow a math task the teacher has launched on his computer. The pupils switch to screen sharing so the teacher can see in real time how they are doing with the assignment.

This is a way of keeping up with the curriculum after schools were closed around the world due to the coronavirus pandemic.

“We are even busier than usual,” Pallo said when asked how the crisis has affected his work.

In Slovakia, the nationwide lockdown of schools has applied since March 16. Many closed days before the state ordered them to do so. In the Bratislava Region, all schools have been closed since March 9. As of the end of March, it is not clear when schools will open again. New Education Minister Branislav Grohling admitted after he took over on March 22 that the schools might remain closed until September, although the government promises to do their best to have the kids back this school year, which officially ends at the end of June.

The closure of schools is no holiday for teachers - or parents of school kids. Teachers, who are receiving their full salaries, are expected to carry out some kind of remote teaching, each using the devices they have available. More often than not, that does not mean fancy online conference calls.

How to keep children busy during quarantine

Pallo was available for an interview for this story only after 18:00, when he was done teaching for the day. After the initial experience of teaching from home, he rescheduled his online classes to afternoons. The internet connection is not as busy then as it is in the morning, and many working parents are at home by then so they can see how the learning is going.

In families with more children than computers, pupils need to take turns, and afternoon is not as busy as the morning in that regard, Pallo said. This is particularly true for a rural region like Orava. Most pupils in Pallo's classroom come from families with four kids.

The school day does not stretch into the usual five or six 45-minute-long lessons. Teaching should not be longer than 70 minutes, since in the online environment it is more difficult for pupils to remain focused. Pallo mainly does math, Slovak language and reading, Natural Sciences and alternates it with PE or music lessons.

The pupils of the school where he teaches in Trstená have their own tables so they can learn at home. The same is true for pupils of the private school BESST in Trnava.

The Education Ministry left it up to each school to find their own way of teaching remotely. Online is an option, not an obligation. It is also up to the schools how long they will teach during the day or whether children just receive a list of assignments to work on.

Eva Polláková, director of the BESST school, said that every child from third to ninth grade now follows an education process similar to normal operation, with lessons and breaks like at school. Children are also assigned homework but not more than 15 minutes for every subject, to make sure they won't be overburdened.

“In the first and second grade, we were considering assigning a list of tasks. We were not sure if the youngest pupils would be able to handle [regular] online education,” Polláková told The Slovak Spectator. She explained that in the end, they agreed that the first two grades would also have some online education (two to three lessons per day) combined with homework.

Learning at home is a struggle

Not all children, however, have an internet connection at home. According to the Education Ministry data, about 96.6 percent of the pupils have internet access at home and 93.6 percent of pupils have a mobile phone with the internet they use.

The initiative of the Teacher of Slovakia award finalist, Jana Karľová from Snina, is an example of that. She came up with the idea of School via Mail Box. Pupils of the special primary school with no access to digital technologies will find their learning materials in their mailboxes.

Similarly, the primary school and the nursery school in the Roma settlement of Podskalka in Humenné prints out the tasks for children. Teachers create the assignments from their pupils and then, with the help of teacher’s assistants, social workers and volunteers, deliver them to the children under strict hygienic measures.

One week into the nationwide closure of schools, the public-service RTVS came up with its own teaching programme, called the School Club. It airs every morning at 9:15 on Channel 2. Teacher Dávid Králik, one of the main stars of the programme, is the co-founder of the Félix school in Bratislava.

He said that even though it is harder to teach via cameras, it is possible.

“Teachers do not have immediate feedback and it is less engaging, as I do not have children to fool around,” he told The Slovak Spectator.

When teachers have problems

Apart from teachers of the BESST school or the Rudolf Dilong Primary School, not every teacher has previous experience with using digital tools for teaching or can adapt to the new system.

For teachers who would like to adapt to novelties as fast as possible, the Education Ministry in cooperation with NGOs launched the website ucimenadialku.sk, where they can find tips and tools for teaching. NGO Živica came up with a similar initiative with webinars educating teachers on how to teach online.

František Cimerman of Živica said that of the more than 2,800 participants of the Živica webinars who were surveyed, almost 22 percent had no previous experience with teaching online or using digital technologies in education.

“Despite that, these teachers are willing to learn something new, to try and experiment,” Cimerman told The Slovak Spectator.

Teachers are often asking about the possibilities of communication between teacher, pupil and parent, suitable methods of testing and grading, questions about the volume of the curriculum and searching for alternative tasks for students.

Coronavirus kicked off long-awaited reform

Despite the hardships brought by this unexpected situation that suddenly fell on the heads of pupils, parents and teachers, some teachers agree that this is a great chance to move the education process in Slovakia forward.

Polláková said that using online teaching revealed many shortages in the accessibility of technologies at schools and in households, as well as the lack of preparedness of some teachers and pupils.

“On the other hand, this situation is developing the digital and personal skills of teachers and pupils,” she noted.

Pupils are forced to work individually, to search for information, study on their own and plan their activities, she added.

Cimerman said that it is a great opportunity for teachers to try something new and deal with their own creativity. “It concerns mainly traditional teachers reading their notes in front of the board,” he said.

After the school closure is over, a slew of new alternative attitudes towards education and grading students will have been tried out, he added.

Králik said that people have been forced to leave their comfort zone and learn new things.

“What better fuel for the education system could there be than teachers who are learning?”

“This situation has led to the reform of the education system finally starting willy-nilly,” Pallo opined. Many teachers were too used to teaching their own way to make new proposals for teaching differently and using new methods.

“Everyone is suddenly forced to think differently,” Pallo said, adding that it is necessary to pick things from the curriculum, as it is not possible to teach everything. Another problem was with the technologies about which Pallo, Teacher of Slovakia of 2019, is also helping to educate his colleagues. He admits that it is exhausting and requires him to work many overtime hours.

“But I have to say that I see everyone's enormous attempt to find ways of teaching,” he summed up.

besst foto-384.jpg

 

Online learning v BESSTe

Naši žiaci nevypadli z vyučovacieho procesu. Vzdelávajú sa aj naďalej. A to cez ONLINE vyučovacie hodiny. Majú svoj rozvrh hodín, preberajú učivo so svojimi perfektnými učiteľmi a stále sa "stretávajú" so svojimi spolužiakmi.
Viac o našom vyučovaní nájdete v článku Denníka N, ktorému rozhovor poskytla riaditeľka školy Eva Polláková a na vyučovaciu hodinu redaktorku pozvala Ms. Paťka Rybanská.

Read the article

IMG-9714-u.jpg

BESST v Trnavskom rádiu

Počas dňa otvorených dverí na našej škole mali návštevníci a rodičia možnosť nielen nakuknúť do našich tried, ale aj ochutnať školské obedy, zoznámiť sa so zaujímavými projektmi či neformálne sa porozprávať s vedením školy.
Počas doobedňajších hodín z našich priestorov dokonca vysielalo Trnavské rádio a my sme mali možnosť vyskúšať si, aké to je sedieť za moderátorským pultom.

Vypočujte si zostrihy z vysielania:

Ms. Eva Polláková - 1. vstup
Ms. Petra Tibenská a Mr Chris Ehrola - 2. vstup
Ms. Eva Polláková - 3. vstup (1. časť)
Ms. Eva Polláková - 3. vstup (2. časť)
Študenti - 4. vstup (1. časť)
Študenti - 4. vstup (2. časť)
p. Babková - 5. vstup

DSC_1049.JPG

S láskou a rešpektom sprevádzame deti na ich ceste za vzdelaním

Už 10 rokov naša škola sprevádza BESST žiakov na ceste za vzdelaním.
Po desiaty krát sme privítali prváčikov a dokonca sme v minulom školskom roku vyprevadili našu prvú generáciu maturantov.
Prečítajte si rozhovor s vedením našej školy, kde sa dozviete, aké sú plány do budúcnosti, kam chceme smerovať a mnoho iných, zaujímavých informácií.

www.trnava-live.sk

DSC_0016.JPG

Tím trnavských žiakov si v Amerike upevnil pozíciu svetovej robotickej špičky

Skupina žiakov z Trnavy s názvom IT-PRO-BESST sa vďaka svojej záľube v stavaní robotov, z populárnych stavebníc LEGO MINDSTORM, prebojovala až na šampionát v americkom Detroite. Spoza oceánu si žiaci Anglicko-slovenskej bilingválnej školy BESST koncom apríla priniesli fantastické 3. miesto na svete spomedzi 104 zúčastnených tímov. 
Celú tlačovú správu si prečítajte TU.

www.skolskyservis.sk
www.mytrnava.sme.sk
www.trnava-live.sk
www.trnavskyhlas.sk
www.trnava.dnes24.sk
www.trnavak.sk
www.fll.sk
www.cas.sk
www.slovensko.rtvs.sk
www.techpedia.ta3.com

Trnavskí žiaci predvedú svojho robota v Amerike

Zo svetoznámych stavebníc LEGO sa dá poskladať všeličo, dokonca aj robot, ktorý mení detskú hru na prvé vedecké pokusy. Žiaci Anglicko-slovenskej bilingválnej školy BESST v Trnave sa programovaniu LEGO Mindstorms venujú dlhodobo a na súťaži v Nemecku si vybojovali 9. miesto spomedzi tisícky stredoeurópskych tímov. Vďaka tomuto výkonu už o pár dní predvedú svoj vedecký talent na svetovom šampionáte v americkom Detroite.
Celú tlačovú správu si prečítajte TU.

http://skolskyservis.teraz.sk
http://www.topky.sk
https://www1.pluska.sk
https://mytrnava.sme.sk
https://www.ucn.sk
http://www.trnava-live.sk
http://www.trnavskyhlas.sk
https://www.trnavak.sk
https://www.fll.sk
https://www.news.sk

Naše projekty v medzinárodnom zborníku

Čím je výnimočná Noc s Andersenom, Týždeň hlasného čítania či Záložka do knihy spája školy? Sú to podujatia na podporu a rozvoj čitateľskej gramotnosti v spolupráci so školskými knižnicami, ktoré pravidelne organizujeme na našej škole. Naša učiteľka Ms. Adela Melišeková-Dojčanová o týchto podujatia napísala príspevok, ktorý sa dostal do medzinárodného zborníka z konferencie Paradigmy zmien edukácie. Celý príspevok nájdete na stranách 179 - 194.

Zborník príspevkov konferencie PARADIGMY ZMIEN EDUKÁCIE v PDF
 

IMG_1357.JPG

Poďakovanie spisovateľky

Vážená a milá pani učiteľka,

z návštevy Vašej školy sme mali veľmi dobré a krásne pocity. Prekvapili ma najmä detičky, ktoré boli pripravené, disciplinované a múdre. Je za tým vidieť prácu učiteľov a verte, že viem o čom hovorím - veď som navštívila viac ako 180 škôl. Tam, kde sa p. učitelia svojim žiakom venujú, tam je to poznať. Všimla som si aj to, že môjmu rozprávaniu venovali pozornosť aj p. učiteľky, čo ma veľmi potešilo. Dúfam, že sa detičky z mojich kníh poučia a budú si spomínať na krásne spoločne prežité chvíle aj s Gordonom. Mne dodali energiu, ktorá mi tak veľmi v súčasnosti chýba... Ešte raz ďakujem, srdečne Vás s manželom pozdravujeme, želáme krásne požehnané sviatky, úspešný a najmä zdravý nový rok a Gordon Vám všetkým posiela pacičku a veľký lizanček♥

Mária a Jaroslav Vrkoslavovci a - samozrejme - Gordon

DSC_0045.JPG

Trieda budúcnosti

Učiteľka z našej školy, Ms Polláková, sa v septembri zúčastnila 2-dňového kurzu Scenáre tried budúcnosti, ktorý ponúka účastníkom príležitosť preskúmať inovatívne prístupy a technológie na zlepšenie vyučovania. Kurz zároveň umožňuje spolupracovať s ostatnými učiteľmi z celej Európy s cieľom rozvíjať nové nápady pre vlastnú školu. Je navrhnutý tak, aby poskytol praktický prístup, ktorý pomôže účastníkom rozvíjať vlastné predstavy o vzdelávaní 21. storočia a efektívnom využívaní technológií.
Kurz je súčasťou projektu Trieda budúcnosti (Future Classroom Lab) - inšpiratívneho vzdelávacieho prostredia v Bruseli, vyzývajúceho návštevníkov, aby prehodnotili úlohu pedagogiky, technológie a dizajnu vo svojich triedach. Prostredníctvom šiestich učebných zón môžu návštevníci preskúmať základné prvky pri poskytovaní vzdelávania 21. storočia: zručnosti a úlohy študentov a učiteľov, štýly učenia, dizajn vzdelávacieho prostredia, súčasné a vznikajúce technológie a spoločenské trendy ovplyvňujúce vzdelávanie.

Reportáž z workshopu si môžete pozrieť TU

besst foto-388.jpg

Trnavskí žiaci predvedú svojho robota na svetovom festivale v Sydney

Sedem mladých výskumníkov postúpilo v súťaži stavania LEGO robotov na festival do Austrálie. First LEGO League (FLL) je najväčšia robotická súťaž pre mladých vo veku 9 − 16 rokov. Zúčastňujú sa jej desaťtisíce detí na celom svete a po víťazstvách v semifinálových a finálových kolách sa najlepšie tímy dostanú až na celosvetový festival. Žiaci školy BESST pod vedením učiteľov vytvorili tím IT-PRO-BESST, ktorý v dňoch 6. – 9. júla 2017 reprezentoval Trnavu a Slovensko na Asia Pacific Invitational v Austrálii.

Reportáž v Rádiu Slovensko
Reportáž v Rádiu Regina
www.topky.sk
www.skolskyservis.teraz.sk
www.zive.sk
www.itspravy.com

www.nasatrnava.sme.sk
www.trnavadnes.com

www.trnavskyhlas.sk
www.dnes24.sk
www.netky.sk
www.fll.sk
www.aktualne-spravy.eu
www.topspravy.sk
www.news.sk
www.anasoft.com