SK EN
Kalendár Zápis do školy Zažili sme Naše úspechy Povedali o nás Prijímacie konanie na SŠ

Ako vytvoriť bezpečné prostredie: Psychologička o prevencii šikany na školách

O dôležitej téme treba podľa školskej psychologičky hovoriť a venovať jej pozornosť na školách i v rodinách.

Program Zippyho kamaráti v triedach.

Súčasní rodičia starostlivo vyberajú školu, ktorú ich deti navštevujú. Dobrá škola by mala reagovať na potreby dnešného sveta. Okrem inovatívneho vzdelávacieho procesu by mala byť otvorená spolupráci s rodičmi a zároveň vytvárať prostredie, kde sa rozvíja pozitívna sociálna klíma. 
Rovnako dôležité je, aby škola venovala pozornosť aj charakteru svojich žiakov, ich morálnemu a etickému rozvoju. V súčasnosti je problém šikanovania na školách mimoriadne aktuálny a závažný.

Tento jav, ktorý sa vyskytuje už od nepamäti, zasahuje do života mnohých detí a mladistvých. Dôsledky šikany sú často dlhodobé a môžu vážne narušiť psychické a fyzické zdravie obetí, ich školský výkon a sociálne väzby.

Zuzana Polťáková pôsobí ako výchovná poradkyňa, koordinátorka prevencie sociálno - patologických javov a zároveň ako školská psychologička na Súkromnej základnej škole BESST v Trnave.

V rozhovore rozpráva o rôznych podobách šikany, jej príčinách a následkoch. Rozoberá, ako môže škola, rodičia a samotní žiaci spoločne prispieť k prevencii a riešeniu tohto problému a približuje spôsoby, ako vytvoriť bezpečnejšie a podporujúce prostredie pre všetkých. 

Program Zippyho kamaráti v triedach.

Práca s legom, trieda budúcnosti a čitáreň: Škola BESST je slovenským unikátom

Do súkromnej školy BESST v Trnave sa deti tešia. Učia sa podľa dvoch kurikúl, spätnú väzbu dostávajú nielen cez známky a osvojujú si kritické myslenie. O tom, v čom je výnimočná, hovorí jej výkonná riaditeľka Eva Polláková.

Súkromnú školu BESST založila skupina rodičov, ktorá chcela pre svoje deti vytvoriť školu, do ktorej sa budú tešiť. Darí sa vám napĺňať tento zámer?

Verím, že áno. Poslaním našej školy je s láskou a rešpektom podporovať deti na ich ceste za vzdelaním. Na tejto ceste nás držia hodnoty, ktoré sú pre nás veľmi dôležité: kreatívne, so srdcom, spolu, bezpečne, ale aj náročne. Rodičia zase oceňujú otvorenosť komunikácie. Dostávajú všetky potrebné informácie, kedykoľvek môžu prísť a porozprávať sa.

Ako vyzerá bežný deň v bilingválnej škole?

Žiaci študujú podľa štátneho vzdelávacieho programu aj podľa cambridgského kurikula, preto majú viac hodín ako v bežnej škole. Prostredníctvom cambridgského kurikula, ktoré sa zameriava najmä na výučbu anglického jazyka, anglickej matematiky a prírodných vied, sa deti rozvíjajú nielen jazykovo. Náš učiteľský tím je obohatený aj o zahraničných členov, anglický jazyk okrem slovenských učiteľov vyučujú aj „native speakeri“. Keď žiaci vychádzajú zo školy, sú schopní ďalej študovať v cudzom jazyku, nemajú strach hovoriť a písať v angličtine. 

Výučba pomocou lega rozvíja zručnosti potrebné pre 21. storočie

Súčasťou výučby na základných školách môže byť aj práca s legom. Netradičný koncept má pre vývoj žiakov význam vo viacerých oblastiach. Hovorili sme o tom s pedagógom Ľubošom Gregorom, ktorý vedie predmet Lego Engineering na Súkromnej základnej škole BESST v Trnave.

Môžete nám koncept výučby s legom priblížiť?
Zriaďovateľ školy je veľkým milovníkom lega, aj preto mali žiaci už od vzniku školy BESST k dispozícii lego na popoludňajších aktivitách a postupne sa ho podarilo implementovať do vyučovania, pričom deti s ním začínajú už od prvého ročníka.

Na predmete Lego Engineering sa žiaci venujú stavaniu modelov, využívajú robotické sady, čím rozvíjame ich schopnosti v oblasti programovania a robotiky. Má to však oveľa širšie súvislosti. Žiaci pracujú v skupinách, učia sa spolupracovať a využívať svoje silné stránky, aby prispeli k tímovému úspechu. Musia zvládnuť svoju prácu prezentovať a komunikovať o nej.

 Rozvíjame tým tzv. mäkké zručnosti potrebné pre 21. storočie, ktoré potrebuje človek v každej profesii. Predmet Lego Engineering je výborný v tom, že téma pramení z reálneho života a žiaci si ju dokážu naštudovať. Jeho veľkou prednosťou je silné prepojenie na skutočný svet. Lego slúži deťom ako vyjadrovací prostriedok. 

 Ako reagujú rodičia na tento spôsob vyučovania?

Žiaci sa venujú téme, ktorú každú hodinu rozvíjajú, až to napokon vyvrcholí prezentáciou pre rodičov, počas ktorej deti ukážu, čo za polrok vytvorili. Pri prezentáciách dostávame veľmi pozitívne ohlasy.

 Rodičia vidia hodnotu v tom, že deti pracujú na projekte, rozvíjajú ho, musia sa ho naučiť prezentovať a zmysluplne popísať, čo vytvorili. Filozofiou školy BESST je učiť zážitkovo a formou, ktorá je pre deti zaujímavejšia a lego je v tomto výborným prostriedkom. 

Pedagóg predmetu Lego Engineering Ľuboš Gregor.

Eva Polláková: V BESST-e máme aj triedu budúcnosti, zaviedli sme predmet s legom

Riaditeľka Súkromnej základnej školy BESST v Trnave Eva Polláková odkryla v rozhovore detaily výučby na škole, ktorá má štátut Cambridge international school.

Žiaci sa učia v BESST-e kreatívnym štýlom.

Povedzme si niečo o Súkromnej základnej škole BESST. Ako by ste ju predstavili tým, ktorí ju ešte nepoznajú?
Naša škola vznikla v roku 2009 z iniciatívy rodičov, ktorí hľadali pre svoje deti školu, do ktorej sa budú tešiť a kde sa budú plnohodnotne rozvíjať.

 Z počiatočnej jednej triedy sme sa po 15 rokoch výrazne rozrástli a teraz nás je spolu s materskou školou a bilingválnym gymnáziom viac než 600. Škola prešla postupným vývojom aj zmenami, avšak základná myšlienka je stále rovnaká.

Poslaním našej školy je s láskou a rešpektom podporovať deti na ich ceste za vzdelaním. Na tejto ceste nás držia hodnoty, ktoré sú pre nás veľmi dôležité: kreatívne, so srdcom, spolu, bezpečne, ale aj náročne. Smerujeme za víziou, aby každé dieťa chcelo chodiť do Besstu.

 V čom je vaša škola iná ako ostatné školy? V čom ste výnimoční?
Besst je bilingválna anglicko-slovenská škola, v ktorej vyučujeme 50% predmetov po anglicky. Sme jedinou školou v Trnavskom kraji, ktorá má štatút Cambridge international school. V predmetoch anglický jazyk, matematika a prírodné vedy pokrývame cambridgské kurikulum.

Žiaci na našej škole píšu dva druhy Cambridge testov, sú to Progression testy a Checkpoint testy, z ktorých získavajú medzinárodne uznávané certifikáty. Týmito testami žiaci prechádzajú v treťom až deviatom ročníku. Našimi učebnými osnovami napĺňame štátny vzdelávací program.

Náš učiteľský tím je obohatený aj o zahraničných členov. Anglický jazyk okrem slovenských učiteľov vyučujú aj native speakeri. Vedieme žiakov k tomu, aby angličtinu používali s radosťou a bez zábran už od prvého ročníka základnej školy. Chceme, aby boli hodiny angličtiny pre deti zábavné, pretože angličtina sa nekončí absolvovaním štúdia, ale bude ich sprevádzať celý život.

MAKERSPACE, TRIEDA BUDÚCNOSTI, HODINA LEGA

Rozvíjame u žiakov kompetencie 21. storočia, ktoré sú súčasťou nového kurikula. Veríme, že náš prístup k vzdelávaniu, môže byť inšpiráciou aj pre ostatných. Ak chceme, aby naše deti uspeli v modernom svete, musíme ich vzdelávať inak.

Pozrite si video o našej škole, ktoré bolo uverejnené na sociálnych sieťach Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Link na video TU.


NAŠE PRVÁCKE TRIEDY SA VZDELÁVAJÚ PODĽA NOVÉHO KURIKULA

Vnímame, že spolu s meniacim sa svetom okolo nás, je dôležité rozvíjať a podporovať moderné prístupy vo vzdelávaní.

Sme v skupine škôl, ktoré sú súčasťou pilotného overovania nového štátneho vzdelávacieho programu, ktorý príde do praxe všetkých škôl v septembri 2026. Veríme, že naše skúsenosti pomôžu ďalším školám.

Pozrite si reportáž na TV Markíza, ktorá zachytáva náš prístup k vyučovaciemu procesu. 

Link na video TU


UČÍME ONLINE A POČAS DIŠTANČNEJ VÝUČBY POMÁHAME AJ VO VZDELÁVANÍ BUDÚCEJ GENERÁCIE UČITEĽOV

Situácia ohľadom celosvetovej pandémie spôsobenej ochorením COVID-19 už rok výrazným spôsobom ovplyvňuje všetky oblasti nášho života, školstvo nevynímajúc.

„Aj my sme sa museli vysporiadať s mnohými výzvami a žiaci spolu s pedagógmi sa museli rýchlo prispôsobiť novým podmienkam výučby. Prešli sme na dištančné vzdelávanie a vďaka tabletom, ktoré majú žiaci Súkromnej základnej školy BESST k dispozícii, sme vytvorili vhodné podmienky aj pre online vyučovanie. Nové podmienky sme však vytvorili aj študentom Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity, ktorým ako cvičná škola poskytujeme aj naďalej priestor pre získavanie ich praxe počas štúdia.“  odpovedá Mgr. Eva Polláková, riaditeľka Súkromnej základnej školy BESST, na otázku, aký dopad má mimoriadna situácia na vyučovací proces.

Pomáhame vzdelávať novú generáciu učiteľov s všestrannou praxou

Súkromná základná škola BESST už niekoľko rokov spolupracuje s Pedagogickou fakultou Trnavskej univerzity a ako jedna z mála škôl poskytuje študentom magisterského štúdia priestor na získanie odbornej praxe aj v období online vzdelávania.

 „So Súkromnou základnou školou BESST spolupracujeme prakticky od jej vzniku. Pôsobí na nej viacero našich absolventov, dokonca aj riaditeľom školy bol v minulosti náš absolvent. Komunikácia s vedením, ale aj učiteľmi tejto školy je na veľmi dobrej úrovni. Spolupracujeme pri zabezpečení praxe našich študentov, realizácii výskumných aktivít, resp. pri spracovávaní kvalifikačných prác našich študentov. Vždy, počas dlhoročnej spolupráce, sme sa stretli s veľkou ochotou podieľať sa na našich aktivitách.“, hovorí pani dekanka Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity doc. Ing. Viera Peterková, PhD.

„Keďže na tejto základnej škole sa dlhodobo využívajú prvky elektronického vzdelávania, využili sme ich potenciál rýchleho prechodu na online výučbu. V tomto náročnom období zabezpečujeme, aj v spolupráci s touto školou, realizáciu priebežnej a súvislej praxe našich študentov. Za čo im patrí veľká vďaka, pretože nám pomáhajú vychovávať kvalitných a pripravených učiteľov do pedagogickej praxe.“

Celý článok si môžete prečítať TU.

Zdieľame naše vedomosti

V čase koronavírusu sa na Slovensku uskutočnilo množstvo webinárov a online školení na podporu učiteľov. Prechod na online vzdelávanie bol pre niektoré školy veľmi náročný a učitelia hľadali pomoc a inšpiráciu pre online výučbu.
eTwinning Slovensko, zastúpený p. Kornéliou Lohyňovou, zorganizoval online stretnutie učiteľov na tému Ako vyučovať na diaľku. Predstaviteľka projektu Trieda budúcnosti (Future Classoroom lab) na Slovensku, Eva Polláková, spolu s Monikou Ďurkovou (obe pracujú v Bilingválnej anglicko-slovenskej škole BESST) prispeli k téme svojimi skúsenosťami s plánovaním a implementáciou online vzdelávania z pohľadu vedúcich pracovníkov ako aj s využitím rôznych aplikácií (ZOOM) pri vyučovacom procese.

Pre článok v origináli kliknite SEM

Čo je to Trieda budúcnosti? Trieda budúcnosti, ktorú zastrešuje European Schoolnet, je inšpiratívne vzdelávacie prostredie v Bruseli, ktoré vyzýva návštevníkov, aby prehodnotili úlohu pedagogiky, technológie a dizajnu vo svojich triedach. Prostredníctvom šiestich učebných zón môžu návštevníci preskúmať základné prvky pri poskytovaní vzdelávania 21. storočia: zručnosti a úlohy študentov a učiteľov, štýly učenia, dizajn vzdelávacieho prostredia, súčasné a vznikajúce technológie a spoločenské trendy ovplyvňujúce vzdelávanie.

Viac o triede budúcnosti si prečítate TU:

besst foto-384.jpg

The Slovak Spectator píše o BESSTE

Časopis The Slovak Spectator nedávno vydal zaujímavý článok a problémoch, s ktorými sa školy stretávajú v súčasnej situácii.

Našu školu v ňom spomínajú tiež.


Článok Vám prinášame v celosti (je písaný v anglickom jazyku)

Coronavirus might prompt a reform Slovakia's schools have needed for a long time

Remote teaching is not just fancy conference calls. Teachers have to show their resourcefulness.

“Mr teacher!” a child’s voice comes from the computer speakers, quickly joined by more.

“Hello, hello, children,” replies teacher Peter Pallo as he enters his virtual classroom. Sitting in front of his computer screen, he takes in the faces of his second-graders divided into four windows. Some of them are smiling into their webcam, some are only using the mic.

Pallo is a teacher at the Rudolf Dilong Elementary School in Trstená, a town on the borders with Poland, in the region of Orava. When his pupils are gathered for another online school day, he takes his accordion and kicks it off with a song familiar to the children. There's a commotion on his screen - the kids are standing up and as they sing along, they start the dance choreography they have learned at school.

After the short exercise, Pallo's pupils sit back in front of their computers to follow a math task the teacher has launched on his computer. The pupils switch to screen sharing so the teacher can see in real time how they are doing with the assignment.

This is a way of keeping up with the curriculum after schools were closed around the world due to the coronavirus pandemic.

“We are even busier than usual,” Pallo said when asked how the crisis has affected his work.

In Slovakia, the nationwide lockdown of schools has applied since March 16. Many closed days before the state ordered them to do so. In the Bratislava Region, all schools have been closed since March 9. As of the end of March, it is not clear when schools will open again. New Education Minister Branislav Grohling admitted after he took over on March 22 that the schools might remain closed until September, although the government promises to do their best to have the kids back this school year, which officially ends at the end of June.

The closure of schools is no holiday for teachers - or parents of school kids. Teachers, who are receiving their full salaries, are expected to carry out some kind of remote teaching, each using the devices they have available. More often than not, that does not mean fancy online conference calls.

How to keep children busy during quarantine

Pallo was available for an interview for this story only after 18:00, when he was done teaching for the day. After the initial experience of teaching from home, he rescheduled his online classes to afternoons. The internet connection is not as busy then as it is in the morning, and many working parents are at home by then so they can see how the learning is going.

In families with more children than computers, pupils need to take turns, and afternoon is not as busy as the morning in that regard, Pallo said. This is particularly true for a rural region like Orava. Most pupils in Pallo's classroom come from families with four kids.

The school day does not stretch into the usual five or six 45-minute-long lessons. Teaching should not be longer than 70 minutes, since in the online environment it is more difficult for pupils to remain focused. Pallo mainly does math, Slovak language and reading, Natural Sciences and alternates it with PE or music lessons.

The pupils of the school where he teaches in Trstená have their own tables so they can learn at home. The same is true for pupils of the private school BESST in Trnava.

The Education Ministry left it up to each school to find their own way of teaching remotely. Online is an option, not an obligation. It is also up to the schools how long they will teach during the day or whether children just receive a list of assignments to work on.

Eva Polláková, director of the BESST school, said that every child from third to ninth grade now follows an education process similar to normal operation, with lessons and breaks like at school. Children are also assigned homework but not more than 15 minutes for every subject, to make sure they won't be overburdened.

“In the first and second grade, we were considering assigning a list of tasks. We were not sure if the youngest pupils would be able to handle [regular] online education,” Polláková told The Slovak Spectator. She explained that in the end, they agreed that the first two grades would also have some online education (two to three lessons per day) combined with homework.

Learning at home is a struggle

Not all children, however, have an internet connection at home. According to the Education Ministry data, about 96.6 percent of the pupils have internet access at home and 93.6 percent of pupils have a mobile phone with the internet they use.

The initiative of the Teacher of Slovakia award finalist, Jana Karľová from Snina, is an example of that. She came up with the idea of School via Mail Box. Pupils of the special primary school with no access to digital technologies will find their learning materials in their mailboxes.

Similarly, the primary school and the nursery school in the Roma settlement of Podskalka in Humenné prints out the tasks for children. Teachers create the assignments from their pupils and then, with the help of teacher’s assistants, social workers and volunteers, deliver them to the children under strict hygienic measures.

One week into the nationwide closure of schools, the public-service RTVS came up with its own teaching programme, called the School Club. It airs every morning at 9:15 on Channel 2. Teacher Dávid Králik, one of the main stars of the programme, is the co-founder of the Félix school in Bratislava.

He said that even though it is harder to teach via cameras, it is possible.

“Teachers do not have immediate feedback and it is less engaging, as I do not have children to fool around,” he told The Slovak Spectator.

When teachers have problems

Apart from teachers of the BESST school or the Rudolf Dilong Primary School, not every teacher has previous experience with using digital tools for teaching or can adapt to the new system.

For teachers who would like to adapt to novelties as fast as possible, the Education Ministry in cooperation with NGOs launched the website ucimenadialku.sk, where they can find tips and tools for teaching. NGO Živica came up with a similar initiative with webinars educating teachers on how to teach online.

František Cimerman of Živica said that of the more than 2,800 participants of the Živica webinars who were surveyed, almost 22 percent had no previous experience with teaching online or using digital technologies in education.

“Despite that, these teachers are willing to learn something new, to try and experiment,” Cimerman told The Slovak Spectator.

Teachers are often asking about the possibilities of communication between teacher, pupil and parent, suitable methods of testing and grading, questions about the volume of the curriculum and searching for alternative tasks for students.

Coronavirus kicked off long-awaited reform

Despite the hardships brought by this unexpected situation that suddenly fell on the heads of pupils, parents and teachers, some teachers agree that this is a great chance to move the education process in Slovakia forward.

Polláková said that using online teaching revealed many shortages in the accessibility of technologies at schools and in households, as well as the lack of preparedness of some teachers and pupils.

“On the other hand, this situation is developing the digital and personal skills of teachers and pupils,” she noted.

Pupils are forced to work individually, to search for information, study on their own and plan their activities, she added.

Cimerman said that it is a great opportunity for teachers to try something new and deal with their own creativity. “It concerns mainly traditional teachers reading their notes in front of the board,” he said.

After the school closure is over, a slew of new alternative attitudes towards education and grading students will have been tried out, he added.

Králik said that people have been forced to leave their comfort zone and learn new things.

“What better fuel for the education system could there be than teachers who are learning?”

“This situation has led to the reform of the education system finally starting willy-nilly,” Pallo opined. Many teachers were too used to teaching their own way to make new proposals for teaching differently and using new methods.

“Everyone is suddenly forced to think differently,” Pallo said, adding that it is necessary to pick things from the curriculum, as it is not possible to teach everything. Another problem was with the technologies about which Pallo, Teacher of Slovakia of 2019, is also helping to educate his colleagues. He admits that it is exhausting and requires him to work many overtime hours.

“But I have to say that I see everyone's enormous attempt to find ways of teaching,” he summed up.

besst foto-384.jpg

 

Online learning v BESSTe

Naši žiaci nevypadli z vyučovacieho procesu. Vzdelávajú sa aj naďalej. A to cez ONLINE vyučovacie hodiny. Majú svoj rozvrh hodín, preberajú učivo so svojimi perfektnými učiteľmi a stále sa "stretávajú" so svojimi spolužiakmi.
Viac o našom vyučovaní nájdete v článku Denníka N, ktorému rozhovor poskytla riaditeľka školy Eva Polláková a na vyučovaciu hodinu redaktorku pozvala Ms. Paťka Rybanská.

Read the article

IMG-9714-u.jpg

BESST v Trnavskom rádiu

Počas dňa otvorených dverí na našej škole mali návštevníci a rodičia možnosť nielen nakuknúť do našich tried, ale aj ochutnať školské obedy, zoznámiť sa so zaujímavými projektmi či neformálne sa porozprávať s vedením školy.
Počas doobedňajších hodín z našich priestorov dokonca vysielalo Trnavské rádio a my sme mali možnosť vyskúšať si, aké to je sedieť za moderátorským pultom.

Vypočujte si zostrihy z vysielania:

Ms. Eva Polláková - 1. vstup
Ms. Petra Tibenská a Mr Chris Ehrola - 2. vstup
Ms. Eva Polláková - 3. vstup (1. časť)
Ms. Eva Polláková - 3. vstup (2. časť)
Študenti - 4. vstup (1. časť)
Študenti - 4. vstup (2. časť)
p. Babková - 5. vstup

DSC_1049.JPG

S láskou a rešpektom sprevádzame deti na ich ceste za vzdelaním

Už 10 rokov naša škola sprevádza BESST žiakov na ceste za vzdelaním.
Po desiaty krát sme privítali prváčikov a dokonca sme v minulom školskom roku vyprevadili našu prvú generáciu maturantov.
Prečítajte si rozhovor s vedením našej školy, kde sa dozviete, aké sú plány do budúcnosti, kam chceme smerovať a mnoho iných, zaujímavých informácií.

www.trnava-live.sk

DSC_0016.JPG

Tím trnavských žiakov si v Amerike upevnil pozíciu svetovej robotickej špičky

Skupina žiakov z Trnavy s názvom IT-PRO-BESST sa vďaka svojej záľube v stavaní robotov, z populárnych stavebníc LEGO MINDSTORM, prebojovala až na šampionát v americkom Detroite. Spoza oceánu si žiaci Anglicko-slovenskej bilingválnej školy BESST koncom apríla priniesli fantastické 3. miesto na svete spomedzi 104 zúčastnených tímov. 
Celú tlačovú správu si prečítajte TU.

www.skolskyservis.sk
www.mytrnava.sme.sk
www.trnava-live.sk
www.trnavskyhlas.sk
www.trnava.dnes24.sk
www.trnavak.sk
www.fll.sk
www.cas.sk
www.slovensko.rtvs.sk
www.techpedia.ta3.com

Trnavskí žiaci predvedú svojho robota v Amerike

Zo svetoznámych stavebníc LEGO sa dá poskladať všeličo, dokonca aj robot, ktorý mení detskú hru na prvé vedecké pokusy. Žiaci Anglicko-slovenskej bilingválnej školy BESST v Trnave sa programovaniu LEGO Mindstorms venujú dlhodobo a na súťaži v Nemecku si vybojovali 9. miesto spomedzi tisícky stredoeurópskych tímov. Vďaka tomuto výkonu už o pár dní predvedú svoj vedecký talent na svetovom šampionáte v americkom Detroite.
Celú tlačovú správu si prečítajte TU.

http://skolskyservis.teraz.sk
http://www.topky.sk
https://www1.pluska.sk
https://mytrnava.sme.sk
https://www.ucn.sk
http://www.trnava-live.sk
http://www.trnavskyhlas.sk
https://www.trnavak.sk
https://www.fll.sk
https://www.news.sk