Rozvoj čitateľských zručností
PESTUJEME V DEŤOCH RADOSŤ Z ČÍTANIA
Čitateľská gramotnosť prispieva k rozvoju kognitívnych schopností žiakov a je kľúčová nielen v celom procese edukácie, ale aj v praktickom živote.
Naša škola využíva rôzne stratégie a postupy, ktoré motivujú a inšpirujú deti k čítaniu.
Na prvom stupni sme zaviedli koncept „čítania pre radosť“, kedy deťom na hodinách čítajú učitelia z vybranej knižky. Vťahujú ich do príbehu, rozvíjajú detskú fantáziu, cieľom je nadchnúť deti pre zážitok samotný.
Práca s textom prichádza neskôr, gro spočíta v aktívnom čítaní deťom, zo začiatku sprostredkovane, neskôr už deti čítajú samé.
Ďalšou stratégiou, ktorá podporuje motiváciu čítať, je projekt s názvom „Živák“. Ten ponúka priamu inšpiráciu z vlastnej skúsenosti. Deti sa podelia o knihu, ktorá ich zaujala, porozprávajú čo sa im na príbehu páčilo, prečo sa oplatí po nej siahnuť a prečítať si ju tiež.
Súčasťou každej triedy je triedna knižnica, ktorá prispieva k vytvoreniu prirodzeného čitateľského prostredia.
Na druhom stupni rozširujeme koncept „čítania pre radosť“ o čítanie za účelom vzdelávať sa a pracovať aktívne s textom. Zameriavame sa na reflexiu a porozumenie toho, čo si prečítali, vedieme diskusie. Rozšírili sme prácu s textom nielen na hodinách slovenského jazyka, ale na všetkých predmetoch, aspoň raz do mesiaca.
Žiaci majú čitateľské dielne, čítajú vlastné knihy, ktoré ich bavia, zakladajú si čitateľské portfólio. Spolupracujeme aj s mestskou knižnicou, ktorú naši žiaci navštevujú a učia sa ako si vybrať tú správnu knižku.
Chceme deti rozčítať. Vzbudiť záujem o knihy. Rozvíjať u nich zručnosť čítania s porozumením. To všetko je súčasťou nášho cieľa.
Dôkazom našej snahy, sú aj výsledky z posledného testovania ôsmakov zo slovenského jazyka, kde sme dosiahli v tématickej oblasti „ čítanie s porozumením“ výborné výsledky aj v porovnaní s inými školami.