Technológie sa stávajú neoddeliteľnou súčasťou nášho každodenného života a výnimkou nie je ani vzdelávanie. Tablety a digitálne nástroje ponúkajú učiteľom nové možnosti, ako sprístupniť učivo, podporiť kreativitu a interaktivitu žiakov. Dve skúsené pedagogičky a čerstvé držiteľky certifikátu Apple Professional Learning Specialist – Vanda Stančíková a Denisa Ščerbáková – sa podelili o svoje postrehy z praxe a víziu budúcnosti výučby s technológiami.
Kam podľa vás smeruje budúcnosť vzdelávania s technológiami,
Vanda: „Jednou z najväčších výziev dnešnej doby je bezpečnosť. Všetci si musíme chrániť svoje údaje a zároveň pomáhať žiakom nájsť rovnováhu medzi digitálnym a skutočným životom.
Zároveň vnímam, že tak ako sa mení doba, menia sa aj žiaci – ich potreby, prejavy a spôsob učenia. Potrebujeme technológie, ktoré podporujú zvedavosť, skúmanie a kreativitu žiakov.“
Denisa: „Vidím veľký pokrok v tom, ako sa žiaci učia efektívne využívať digitálne nástroje. Mnohé aplikácie podporujú kolaboratívnu prácu, vďaka čomu sa učia spolupracovať na spoločných projektoch – a to je kľúčová zručnosť pre budúcnosť.
Verím, že technológie by nemali byť len doplnkom tradičných metód, ale ich prirodzenou súčasťou – tam, kde dávajú zmysel a prinášajú pridanú hodnotu.
Zároveň si však myslím, že kniha, pero a papier majú v procese učenia stále svoje nezastupiteľné miesto. Nie všetko sa dá nahradiť obrazovkou a niekedy je práve priamy spôsob učenia ten najlepší.
Dôležité je nájsť rovnováhu medzi technológiami a osvedčenými metódami tak, aby sa vzájomne dopĺňali a podporovali hlbšie pochopenie učiva.“
Ako konkrétne technológie zlepšili vyučovací proces a akým spôsobom ich zapájate do svojich hodín, aby boli pre žiakov prínosné?
Denisa: „Jednou z kľúčových výhod je možnosť zrkadlenia môjho tabletu na obrazovku, vďaka čomu žiaci vždy presne vedia, kde sme a na čo sa sústredíme. Výhodou je aj možnosť rýchlo zdieľať materiály, čo umožňuje žiakom okamžite prezentovať svoju prácu pred triedou.
Tieto funkcie nielenže uľahčujú organizáciu hodiny, ale podporujú aj aktívne zapájanie žiakov. Žiaci zároveň využívajú aplikácie na tvorbu prezentácií, plagátov, videí či prácu so simuláciami. Veľmi obľubujú rôzne kvízy na opakovanie učiva.
Dôležité je, aby technológie prinášali pridanú hodnotu a pomáhali žiakom pochopiť učivo hlbšie a praktickejšie.“
Vanda: „Žiakov vždy nadchne možnosť rozšírenej a virtuálnej reality. Napríklad, keď môžu vidieť tlkot srdca priamo na hrudi spolužiaka alebo pristáť s lunárnym modulom na Mesiaci v 3D verzii, je to pre nich nezabudnuteľný zážitok.
Kladieme dôraz na zmysluplné využívanie technológií vo vyučovaní. Žiaci s nimi nepracujú neustále. Chceme, aby boli prepojené s praxou a pomáhali deťom rozvíjať zručnosti, ktoré budú potrebovať v reálnom živote.
Zároveň dbáme na to, aby sa žiaci naučili fungovať bezpečne v online svete a aby trávili pred obrazovkami len nevyhnutný čas.“






